Ny spansk flamenco gitarr Musik!

En av de bästa sakerna med musik är att det alltid är föränderlig. Alltid utvecklas. Införliva influenser från andra musikstilar, att förvandlas till något nytt och unikt. Ingenstans är detta tydligare i dag än med nya spanska flamencogitarrmusik.

Härkomst

“Flamenco” är namnet mest förknippas med spansk musik. Och även om det är definitivt en del av landets kultur, är det inhemska bara till södra regionen Andalusien. Detta does’nt Men betyder att om du inte är född i Andalusien, kan du inte vara en “äkta” Flamenco konstnär! Det har varit och fortsätter att vara, många bidragsgivare från andra regioner och andra länder. Framför allt Latinamerika och Kuba.

Brocken Blue – 2012

Ursprungligen Flamenco var musik av den andalusiska zigenare. Och, förståeligt nog, de som växte upp runt dem kallades “Flamencos.”

Precis som den här typen av spansk musik var resultatet av århundraden av inflytande och “korsbefruktning” av och från bysantinska och moriska influenser, är det samma gäller för utvecklingen av den spanska gitarr.

Korsbefruktning

Efter den islamiska invasionen av Spanien i 711, regionen av vad vi idag känner som Cordoba, blev ett centrum för islamiska musiker. Vem var uppenbarligen påverkad av lokal musik. Den första fasen av gitarrerna “evolution var tillägget av en femte sträng till den islamiska Oud. Den resulterande instrument var den andalusiska “Nuba.” Mer vanligtvis kallas den “moriska gitarr.”

Århundraden senare delar av detta instrument i kombination med Europeiska Lute och Guitar Latina skapade Vihuela. Detta blev grunden för barockgitarr, som i sin tur förvandlats till klassisk gitarr. Slutligen Flamenco gitarr är född. En variant av det klassiska “kusin”.

En Quantum Leap

Även om det är alltid svårt att säga exakt när en viss stil eller musik “började” – det är säkert att säga att att ankomsten av Carlos Montoya var en viktig milstolpe. Montoya, en zigenare, som inte kunde läsa eller skriva musik, började uppträda på kaféer när han var bara 14 år gammal. På den tiden var gitarren betraktas enbart som en kompletterande instrument. Det var Montoya talang, både som artist och kompositör som skulle lyfta gitarren, och det är musik till förgrunds status.

Durng 20-talet och 30-talet Montoya turnerade världen, ofta åtföljer berömda dansare, såsom La Argentina. Efter andra världskriget, nu baserad i New York, Montoya fortsatte att fylla konserthus (inklusive Houston Astrodome!) Utöka sin repertoar (och det nya spanska Flamenco musik) till att omfatta jazz, folkmusik och blues.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *